۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۶۱۹۵۵۲
رییس قوه قضاییه:

فضای جامعه فضای مقاومت است نه مذاکره| مبارزه با فساد مطالبه عمومی است

فضای جامعه فضای مقاومت است نه مذاکره| مبارزه با فساد مطالبه عمومی است
آیت الله رئیسی با بیان اینکه فضای جامعه فضای مقاومت است نه مذاکره، گفت: صیانت از نظام جمهوری اسلامی بالاترین معروف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رئیسی رییس قوه قضاییه، امروز در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر که در مجموعه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ بنابراین در کسوت امر به معروف و نهی از منکر بودن در اصل تأسی به امام حسین(ع) است.

وی امر به معروف و نهی از منکر را چیزی فراتر از موعظه کردن و موعظه شدن دانست و ادامه داد: برخی فقها مساله امر به معروف و نهی از منکر را در بحث جهاد مطرح می کنند بنابراین امر به معروف و نهی از منکر جلوه‌ای از جلوه‌های جهاد فی‌سبیل‌الله و مجاهدت در راه خدا است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در عرصه امر به معروف و نهی از منکر فرد آمر رسول خدا شناخته می شود، ابراز کرد: از لسان آمر باید سخن خداوند را شنید لذا روایت است این جایگاه جانشینی خدا و ائمه اطهار(ع) است؛ بر این اساس در حوزه زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کسب و کار نباید منکری وجود داشته باشد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه خلافت همانند ولایت دارای مراتبی است، اظهار داشت: آمر به معروف و ناهی از منکر بودن در اصل مرتبه ای از مراتب خلافت الهی است و کسی که در این مرتبه قرار می گیرد نباید غیر از حکم الهی حکمی صادر کند.

وی با بیان اینکه در مساله قضاوت شناخت موضوع و حکم لازم و ملزوم یکدیگر هستند، عنوان کرد: در قضاوت کردن نباید هیچ حب و بغضی وجود داشته باشد از این رو آمر به معروف فقط باید برای خدا امر کند؛ حقیقت امر به معروف و نهی از منکر اجرای فرامین الهی است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه خداوند آمر و ناهی حقیقی است و در جایگاه اعلی قرار دارد، اظهار داشت: معروف به گستردگی همه خوبی ها و زیبای عالم و منکر به گستردگی همه بدی ها و زشتی های عالم است و باورهای الهی و عقاید حقه از بهترین معروف ها به شمار می رود.

رییس قوه قضاییه با استناد به روایتی مبنی بر اینکه جامعه ای که در برابر ترک معروف ها و انجام منکرها بی حس باشد جامعه ای مرده محسوب می شود، گفت: مگر می شود مومن ایمان به خداوند داشته باشد اما در برابر مشاهده ترک معروف و انجام منکر هیچ حسی نداشته باشد؛ اگر در جامعه ای معروف کمرنگ شد باید شاهد انواع ظلم ها و ستم ها بود.

وی افزود: جامعه ای که در آن احساس مسؤولیت در برابر دستورات الهی وجود نداشته باشد نباید از قدرت گرفتن اشرار شکایت داشت. آمر به معروف و ناهی از منکر نباید با یک جمله «به تو چه» از انجام این فریضه الهی غفلت و یا اجتناب کند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه امام راحل پرچم امر به معروف و نهی از منکر را در کشور بلند کردند و امروز ما شاهد برکات جهانی این حرکت عظیم هستیم، گفت: امروز دشمنان به دنبال ایجاد مفاسد اخلاقی، هرج و مرج، قانون گریزی و غیره در جامعه هستند؛ امروز قانون مداری و صیانت از نظام جمهوری اسلامی بالاترین معروف به شمار می رود.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: امروز دشمنان با ایجاد فساد و ناامیدی در جامعه می خواهند به نظام و انقلاب اسلامی آسیب بزنند از این رو آمران به معروف و ناهیان از منکر باید در دل مردم ایجاد امید کرده و دینمداری را در جامعه گسترش دهند.

وی با بیان اینکه دشمن با حساسیت سنجی به دنبال حساسیت زدایی است، گفت: دشمن اگر ببیند جامعه نسبت به وظایف انقلابی خویش سست شده یک قدم پیش می آید اما اگر ببیند این حساسیت وجود دارد به طور قطع عقب نشینی خواهد کرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها موظف به اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند، عنوان کرد: همه لایه های نظام نه تنها خود باید مجری امر به معروف و نهی از منکر باشند بلکه دیگران را نیز باید به انجام این فریضه الهی تشویق کنند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: امروز رونق تولید و ساماندهی مصرف از معروف های مهم کشور محسوب می شود و بی توجهی به حقوق مصرف کننده و افزایش قیمت از مصادیق اسراف به شمار می رود.

وی با بیان اینکه اجرای قانون و عدالت در جامعه اسلامی تضمین شده است، گفت: علاوه بر دستگاه های نظارتی آحاد ملت نیز باید در قبال اجرای قانون و عدالت احساس مسؤولیت کرده و مردم به عنوان یک نظارت کننده ملی به اجرای این مهم نظارت داشته باشند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: خودکنترلی، گسترش معنویت، حضور همگانی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با متخلفان لازمه اجرای عدالت در جامعه اسلامی است.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه هنجارهای اجتماعی و اقتصادی باید در جامعه رشد کند، ابراز کرد: فضای جامعه با تدبر حکیمانه رهبر معطم انقلاب فضای مقاومت است و با همه دشمنی هایی که دشمنان در لایه های مختلف جامعه ایجاد می کنند فضای جامعه فضای مقاومت است نه مذاکره و مدیریت این فضا با رهبری بوده است، ایشان همواره تلاش کردند فضای کشور مقاومت باشد و مقاوم بماند.

وی ادامه داد: امروز فضای کشور فضای مبارزه با فساد است، در حالی که دشمن همواره تلاش می کند فضای کشور را فاسد جلوه دهد و با تضعیف فضای ایستادگی چنین القا کند که جامعه دچار فساد شده است.

آیت الله رئیسی در پایان تاکید کرد: همه شعبات دادگستری مامور هستند در اجرای امر به معروف و نهی از منکر تمام تلاش خود را به کار بگیرند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات